tisdag 10 juni 2014

Tonygalan - vinnarna



Så var nattens vaka över och årets Broadwaypriser utdelade. Vad skulle jag vara för musikalfjolla om jag inte satt uppe och kollade hela natten?

Hur var då galan? Jo tackar som frågar! Det var en bra tillställning, med ovanligt många nummer ur de aktuella musikalerna. Några nummer hade gärna kunnat slopas. Att Wicked firar tio år behövde nog inte ta upp tid med ett nummer med de nuvarande huvudrollsinnehavarna. Och vem i hela friden kom på idén att göra Music Man som rapnummer?!

Värd för galan var Hugh Jackman för fjärde gången, vilket gör att han nu ligger lika med Neil Patrick Harris. Jackman är onekligen en showman av det gamla gardet - hade han levt på femtiotalet hade han fått göra musikaler på löpande band. Men han har inte det där ironiska som Neil Patrick Harris har. Dessutom var manuset i år inte lika bra som de år Harris har hållit i rodret. Skämten slirade lite väl emellanåt. Jackman klarade sig utmärkt under förutsättningarna. Inledningsnumret skulle nog ha behövt diskuteras igenom några gånger till. Vad var tanken där - att vi skulle associera till Jackmans ursprung i Australien när han hoppar runt som en känguru? Att Bobby Van gjorde detsamma i Kär i dag 1953 ursäktar liksom inte det alldeles för långa skuttandet.



På tal om Neil Patrick Harris - i år gick han och vann för bästa manliga skådespelare i musikal för sin roll i Hedwig and the Angry Inch. Musikalen fick flest priser - fyra stycken - tillsammans med A gentlemans guide to love and murder. Hedwig and the Angry Inch, historien om "den internationellt ignorerade" transsexuella rocksångerskan Hedwig vann dessutom för bästa nyuppsättning av musikal, bästa kvinnliga biroll och bästa ljus.



Bästa musikal blev den humoristiska historien om ädlingen som tar livet av alla släktingar som står mellan honom och titeln som hertig - A gentleman's guide to love and murder. Historien känner man igen från klassikern Sju hertigar. Precis som i filmen spelas alla släktingar av en och samma skådespelare, där Alec Guinness, här Jefferson Mays, som presenterar numret. Förutom bästa musikal fick uppsättningen pris för bästa manus, bästa regi och bästa kostym.

Den talpjäs som lyckades bäst var A raisin in the sun med sina tre priser, inklusive bästa nyuppsättning av pjäs. Sämst måste man nog säga att det gick för Kulregn över Broadway samt Krymplingen på Inishmaan - båda nominerade till sex priser utan att vinna ett enda.

Audra McDonald belönades med en Tony för sin roll som Billie Holiday i Lady Day at Emerson's bar and grill och blev med det historisk. Hon är den skådespelare som har vunnit flest Tonys - sex stycken - och den enda som har vunnit i alla fyra kategorierna bästa kvinnliga huvudroll respektive biroll i musikal respektive talpjäs.

Bästa musik och orkestrering gick till en musikal som ironiskt nog redan lagts ner efter bara 137 föreställningar - Broarna i Madison County

Listan med vinnare ser i övrigt ut så här:
  • Bästa musikal - A gentleman's guide to love and murder
  • Bästa pjäs - All the way av Robert Schenkkan
  • Bästa nyuppsättning av musikal - Hedwig and the Angry inch
  • Bästa nyuppsättning av pjäs - A raisin in the sun
  • Bästa manliga huvudroll i musikal - Neil Patrick Harris, Hedwig and the Angry inch
  • Bästa manliga huvudroll i pjäs - Bryan Cranston, All the way
  • Bästa kvinnliga huvudroll i musikal - Jessie Mueller, Beautiful - The Carole King Musical
 
  • Bästa kvinnliga huvudroll i pjäs - Audrey McDonald, Lady Day at Emerson's bar and grill
  • Bästa manliga biroll i musikal - James Monroe Iglehart, Aladdin
 

  • Bästa manliga biroll i pjäs - Mark Rylance, Trettondagsafton
  • Bästa kvinnliga biroll i musikal - Lena Hall, Hedwig and the Angry Inch
  • Bästa kvinnliga biroll i pjäs - Sophie Okonedo, A raisin in the sun
  • Bästa manus till musikal - A gentleman's guide to love and murder av Robert L Friedman
  • Bästa musik - Broarna i Madison County av Jason Robert Brown
  • Bästa orkestrering - Broarna i Madison County av Jason Robert Brown
  • Bästa regi i musikal - Darko Tresnjak, A gentleman's guide to love and murder
  • Bästa regi i pjäs - Kenny Leon, A raisin in the sun
  • Bästa scenografi i musikal - Christopher Barreca, Rocky
  • Bästa scenografi i pjäs - Beowulf Boritt, Act One
  • Bästa kostym i musikal - Linda Cho, A gentleman's guide to love and murder
  • Bästa kostym i pjäs - Jenny Tiramani, Trettondagsafton
  • Bästa ljus i musikal - Kevin Adams, Hedwig and the Angry Inch
  • Bästa ljus i pjäs - Natsha Katz, Glasmenageriet
  • Bästa ljud i musikal - Brian Ronan, Beautiful - The Carole King Musical
  • Bästa ljud i pjäs - Steve Canyon Kennedy, Lady Day at Emerson's bar and grill
  • Bästa koreografi - Warren Carlyle, After midnight
Övriga musikalnummer hittar ni om ni klickar på Visa mer.




After midnight är en musikal om Duke Ellingtons tid på The Cotton Club, med hans musik i originalarrangemang tillsammans med andra sånger från tiden, ihopfogade med Langston Hughes texter. Precis som på Cotton Club bokar man in stjärnor för kortare perioder. Därför kan vi i klippet här se Fantasia, Patti LaBelle och Gladys Knight.



Les Misérables, vad ska man säga? Vi kan musikalen utan och innan och den här uppsättningen ser inte ut att tillföra något nytt. Tre nomineringar fick den i alla fall - bästa nyuppsättning, bästa manliga huvudroll och bästa ljud.



Idina Menzel, eller som John Travolta presenterade henne på Oscarsgalan "The wickedly talented Adele Dazeem", nominerades till bästa kvinnliga huvudroll i If/Then. Hon är helt fenomenal här! Även musiken nominerades. If/Then är, precis som i Sliding Doors, uppdelad i två parallella handlingar baserade på hur slumpen faller sig.



Rocky - jepp, Stallones gamla klassiker - har fått nytt liv på Broadway. Musikalen nominerades till fyra priser - bästa manliga huvudroll, bästa koreografi, bästa ljus och bästa ljud.



Cabaret, behöver jag säga mer? Det här är en nyuppsättning av en nyuppsättning, så att säga. Den här iscensättningen gick på Broadway 1998, även då med Alan Cumming som konferenciern. I år nominerades den till bästa manliga respektive kvinnliga biroll - dock inte Cumming, eftersom han redan gjort rollen i den här iscensättningen kunde han inte nomineras.



Sutton Foster, ännu en modern Broadwaydrottning, nominerades till bästa kvinnliga huvudroll i Violet, som även nominerades till bästa nyuppsättning, bästa manliga huvudroll och bästa regi. Violet är en ung kvinna med vanställt ansikte (lägg märke till hur Foster glömt alternativt avstått från fulsminket här) som tar åker greyhoundbuss för att en teveevangelist ska hela henne med tron. Under bussfärden lär hon känna sina medresenärer och lär sig om sann skönhet och vänskap.



Sting sjunger en av sångerna ur sin nya musikal som får premiär på Broadway i höst. Mer än så kan jag inte säga...



Wicked hade premiär för tio år sedan. Det uppmärksammas med att nuvarande huvudrollsinnehavare får sjunga ett nummer. I originaluppsättningen var det Idina Menzel som gjorde elaka häxan västan (kom ihåg att hon var "wickedly taltented". De har tänkt till när de skrev den presentationen!).



Music Man som rap? Jag avstår från att säga någonting mer. Överhuvudtaget!



Woody Allens Kulregn över Broadway använder jazzlåtar från trettiotalet, och underligt vore det väl annars när det är Woody Allen som har skrivit det här. Säga vad man vill, men det här numret är ursnyggt!



Så ofantligt bisarrt - Jennifer Hudson i glitterklänning sjunger för fyra pojkar i pyjamas medan Peter Pan dansar fridans runt henne! Ännu en förhandstitt på en kommande musikal - Finding Neverland, baserad på filmen med samma namn.



Det var det, nu är det bara avslutningsnumret kvar. Tack för i år, Hugh!

Inga kommentarer: