söndag 4 maj 2014

Olle Brum och grodsången fyller trettio


DN:s Namn och nytt hade idag en blänkare om Rupert the Bear, eller Olle Brum som han fick heta i tidningen. Olle Brum skapades som seriefigur av Mary Tourtel 1920 och serien har gått i Daily Express ända sedan dess.

Efter att The Beatles splittrades och medlemmarna började ägna sig åt sina egna projekt köpte Paul McCartney filmrättigheterna till Olle/Rupert och 3 maj 1984 hade den första kortfilmen, Rupert and the frog song, premiär. Filmen firade således trettioårsjubileum så sent som igår!

Såvitt jag vet har filmen aldrig sänts i Sverige, så jag har faktiskt inte sett den förrän idag. Däremot har jag sett titelns grodsång många, många gånger. Den sändes på teve (Nöjesmaskinen, kanske?) och jag råkade spela in den på video. Den sparade jag länge och såg sången om och om igen. Men så småningom spelades den över och jag glömde bort den tills jag läste om Olle vid frukostbordet idag. Då ramlade sången in i huvudet på mig igen, och jag var tvungen att leta reda på den på YouTube. Och där hittade jag hela filmen också.

Handlingen är verkligen inte mycket att orda om - Olle går på upptäcktsfärd och hamnar i hemlighet i ett möte som grodorna har var hundrade år och hör deras sång. Sedan går han hem igen. Men filmen är charmigt animerad, och låten är lika bra idag som när den släpptes. Och jag mindes nästan hela, så här trettio år senare!

Inga kommentarer: